ZİKR Ne Demek , Anlamı Nedir? : Arapça,
unutmanın zıddı olan hatırlamayı ifade eden bir kelime. Korku (havf) veya
sevginin çokluğu
sebebiyle, gaflet
meydanından müşahede alanına çıkış. Zikir, ariflerin yaygısı, mu-hiblerin
sağlamca bastığı
yer, âşıkların
şarâbıdır. Zikrin hakikati, zikredilen (Allah) den başkasını unutmaktır.
Kısımları a) Lisanın zikri Ne Demek ,
Anlamı Nedir? :
Bu, kalpten yardım
görür, muhib sürekli tekrarla bundan tad alır, onun adını işitmekten hoşlanır,
b) Kalbin
zikri Ne Demek , Anlamı Nedir? : Havassın
zikridir. Sevilenin hakikatinin kalpte tasavvuru ve bu tasavvurda
yoğunlaşmaktır, diye
tanımlanır. Bu
münacattır. Her ne kadar, nefs-deki mananın tercümanı olsa da, böyle
münacaatlara "tefrika
(ayrılık, ayrı
bulunma) münacâtı" denir, c) Sırrın zikri
Ne Demek , Anlamı Nedir? : Havâssû'l-havasdan olan vuslat
erbabının makamı
budur. Bu,
zikredenin topyekûn mezkûrda yani zikredilende erimesi ve sonunda da, izinin
kaybolması
şeklinde tecelli
eder. Bu durumda zikredilen zikreden olur. Zikrin belirli bir vakti yoktur.
"Ekimi's-salâte li-zikrî"
(Beni zikretmek
üzere namaz kıl) (Taha/14) âyet-i kerimesine göre namaz bir zikir olduğu gibi,
"Allah'ı
zikretmek çok
büyüktür" (Ankebut/45) âyetiyle de ilâhî bir değerlendirme ile yeri tesbit
edilmiştir. Kur'an-ı
Kerim'de cihad,
namaz, oruç, zekat, hac vs. gibi dinin temelini teşkil eden i-badetler için,
"ekber" ifadesi
kullanılmamışken,
sadece "zikr" için bu durumun söz konusu olması, üzerinde çokça
düşünülmesi gereken bir
husustur. Ancak, bu
arada şu hüküm cümlesini kullanmaktan geri duramayacağız Ne Demek , Anlamı Nedir? : Zikir, her
ibadette öz
olarak
bulunmaktadır. Zikir bütün ibadetlerin ortak paydasıdır. Adeta zikir kaplam,
ibadetler içlem
konumundadır.
Namazla Allah'ı zikir, zekatla Allah'ı zikir, oruçla Allah'ı zikir, cihadla
Allah'ı zikir... İbadetler,
sanki Allah'ı
zikretmenin farklı şekilleri gibidir. Zikr mastarı, Kur'an'da çeşitli
kalıplarda 291 kere
kullanılmıştır."Beni
zikrediniz ki, Ben de sizi zikredeyim..." (Bakara/152). Bu tür mukabele
olayı, sadece
zikirdedir ve âyet
(Bakara/152) ile sabittir. Her ibadette bir şekil sayı söz konusu olmadığı gibi
(Ahzab/41),
Allah'ı zikir,
günlük hayatın hemen her safhasında, ayakta, otururken, yatakta, yan yatarken
(Al-i İmran/
191) mümkündür. Yani
zikrin icrasında diğer ibadetlerde olduğu gibi, bir şeklîlik ve belirli şartlar
söz konusu
değildir.Kalp ehli
bir zat şöyle der Ne Demek , Anlamı
Nedir? : "Üç şeyde nefsinizin tatlılık duyup duymadığını
araştırınız. Bunlar namaz,
zikir ve Kur'an
okumaktır. Eğer bunlardan tatlılık duyar, lezzet alırsanız ne âlâ! Lezzet
alamazsanız, hakikat
kapısı size kapanmış
demektir". Zikrin insanın varoluşa katılmasındaki incelik kısaca şu
şekilde gerçekleşir Ne Demek , Anlamı
Nedir? :
Kişi çok
zikrettiğini sever, sevdiğini tanır, tanıdığına teslim olur, teslim olduğuna da
dost olur, kul olur.
Kurtulmağa girdab-ı
batardan zikret
Lahavle velâ kuvvete
illâ billâh.
Fanî
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder