ZEVK Ne Demek , Anlamı Nedir? : Arapça,
lezzet ve tad anlamına gelen bir kelime. Manevî haz ve lezzet. Mânâdan duyulan
lezzet.
Vehbî olan zevke
dayalı ilimler çeşitlidir Ne Demek ,
Anlamı Nedir? : İçmek, kanmak, müşahede etmek, mükâşefe ve muhadara.
Bunların
hepsi, genel manada
bilinen ilmin dilince ifade edilemeyen bir takım sırlar ve marifetlerdir. Zira,
zevki bilgiler
(aklın değil) kalbin
etrafında oluşur. Bayezid Bistamî bu bilgi için, "siz bilgiyi ölüden,
alırken, biz, onu,
ölmeyen diriden
aldık" der. Yine Cüneyd'e, bu mertebeye nasıl ulaştın? diye sorulunca
"otuz yıl şu durumumu
korumakla Ne Demek , Anlamı Nedir? : Nefis ile
mücadele eden, gayret ve himmete yapışan, nefsin nevasına itaat etmeyen bir hal
ile.
Bu ilim mücahede,
sıkıntılara katlanmak, riyazet ve Allah için ihlaslı olmak, O'na itaat etmekle
elde edilir."
diye karşılık verir.
Cürcanî bunu tarif ederken şöyle der Ne
Demek , Anlamı Nedir? : Marifetullah konusundaki zevk, Hakk'ın tecellî
yolu
ile, veli kullarının
kalbine yerleştirdiği irfan? bir nurdur. Allah dostu, bu nur ile Hakk'ı
bâtıldan ayırır. Bunu bir
kitaba dayanmadan
yapar. Bu nur bir tür firaset, sezgi gücü anlamında düşünülebilir. Kaşanî'nin
konu ile ilgili
yaklaşımı şu şekildedir Ne Demek , Anlamı Nedir? : Tecellî
nurlarının ar-darda geldiği, ancak azaldığında, Hakk'ı Hak ile müşahede
etmenin ilk
derecesine zevk denir. Bu durum biraz ilerlerse, buna şürb (içme), son sınıra
ulaşırsa buna da
reyy (kanma) denir.
Bu, sırrın Allah'tan gayri şeylerden sıyrılmış olabilme derecesine göre, farklı
farklı ortaya
çıkar. Şürb sahibine
sekrân (sarhoş), reyy sahibine de hoşyâr (ayık) denir. Sûfî İlâhî gerçekleri
bizzat tadarak
ve yaşayarak
öğrendiği için, ehl-i zevktir. O, eşyayı ve onun hakikat-larını zevkle kavrar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder