RUH Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Arapça,
ruh, nefs, Cebrail vs. gibi anlamları olan bir kelime. Kaşanî, bunu mücerred
(soyut) insan
latifesi olarak
tanımlar, el-Bennacî ise ruhu, "histen daha latif bir cisim olup ona
dokunulmaz, insanların
büyük çoğunluğu onu
anlamaz" diye tarif eder. Ibn Ata, Allah'ın, ruhu cesedlerden önce
yarattığı
kanaatindedir. Başka
bir grup da, ruhu, yoğun bir alandan ortaya çıkmış bir latife olarak
değerlendirir. el-
Kahtabî ruh, Kün
zilleti altına girmemiştir, zira diridir, diyerek, onun halk değil de emr âlemine
ait olduğuna
işaret etmek ister.
Ruh genelde üç
noktada ele alınmıştır Ne Demek , Anlamı
Nedir? :
1- Hareketin temeli
(ma bihi'l-hareke) Ne Demek , Anlamı
Nedir? : Maddenin mukabili, yani kuvvet. Madde veya kuvvet, madde veya
ruh denildiği zaman
bu anlaşılır. Bu, ruhun en genel manasıdır. Bu bakımdan ele alınırsa, elektrik
başta
olmak, üzere,
harekete geçirici her kuvvet, bir tür ruh olarak değerlendirilebilir.
2- Hayatın temeli
(Ma bihi'l-hayat) Ne Demek , Anlamı
Nedir? : Hayat gücü, geniş manasıyla bu hayat, bitkisel hayatı içine
alır. Bu
bakımdan, bütün
bitkiler için, ruh tabiri kullanılması vakidir.
3- İdrak'ın temeli
(Ma bihi'l-idrak) Ne Demek , Anlamı
Nedir? : Bu da, insanî hayatla sonuçlanan hayvanî hayattır. Bu ruh,
bitkisel
ruhtan da özeldir.
Ruh bu tavrıyla en yüksek zirvesine ulaşmıştır. Bu ruha, ruh-ı insanî
denmiştir, ilim irade,
kelam, ta'akkul
(akletmek), marifet, basit vicdan vs. gibi bütün şuur olayları, işte bu, ruh-ı
insanîde ortaya
çıkar. Ruh hakkında
çok şeyler söylenmiş olmakla birlikte, o, az bir grub hâriç, küçük veya büyük
kıyamete
kadar bir varoluş
sırrı şeklinde hayatiyetini sürdürecektir. Allah'tan üfürülen ruh, ölümle maddî
bedenden
ayrılır. Mevlanâ'nın
dediği gibi, ruh, maddî bedene bir iple, boyun ve enseden bağlanmıştır. Azrail
bu ipi
kesince bedenin
hayatiyeti sona erecek, ruh kendi aslına (Rabba), beden de kendi aslına
(toprağa)
dönecektir. Ruh ile
ilgili bir dua, atasözü şeklinde söylenir
Ne Demek , Anlamı Nedir? : "Ruh-ı revanı şad ü handan
olan" Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Yani ruhu
ahirette mutlu
sevinçli olsun. Kötü kişilerin ardından da, "ruh-ı revanı baldıran (zehir)
ola" denir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder