NEFS
Ne Demek , Anlamı Nedir? : Arapça bir
kelime olup çok sayıda manaları ihtiva eder
Ne Demek , Anlamı Nedir? : Ruh, akıl, insanın bedeni, ceset, kan,
azamet, izzet,
görüş, kötü göz, bir şeyin cevheri, hamiyyet, işkence, ukubet, arzu, murad.
Tasavvufî olarak
Kâşânî'nin ifâde
ettiği gibi, kendisinde iradî hareket, his, ve hayat kuvveti bulunan latîf
buharlı bir cevherdir.
Kötülüğü emreden
manasında anlaşıldığı gibi, Allah tarafından insana üflenen ve ruh-i Rahmânî,
ilâhî ben
mânâsına da
kullanılmıştır. Hakîm Tirmizî bunu şöyle tanımlar Ne Demek , Anlamı Nedir? : O, hayvanî
ruhdur, kalb (nefs-i natıka) ile
beden arasında
vâsıtadır. Kendisine, Kur'ân-ı Kerim'de mübareklik özelliğini taşıyan, şarka ve
batıya ait
bulunmayan ağaç
olarak işaret edilir. (Nur/35).
Bu kelime, Kur'ân'da
sekiz ayrı manada kullanılmıştır Ne
Demek , Anlamı Nedir? :
1. Zâtullah
manasına Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Tâhâ/41, Al-i imran/28, En'âm/12,54, Mâide/116.
2. insan ruhu Ne Demek , Anlamı Nedir? : Fecr/27,
En'âm/93, Zümer/42.
3. Kalp, sadır vb.
manalar Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Al-i imrân/154, A'râf/205, Yusuf/77, Bakara/77, 109, 235, Nisa/113,
En'âm/158,
Yunus/100, Enbiyâ/64, Nemi/14, Fussilet/53.
4. insan bedeni Ne Demek , Anlamı Nedir? : Al-i
İmrân/146, 185, Enbiyâ/35, Ankebût/57, isrâ/33, Yusuf/26, 30, 61.
5. Bedenle bareber
ruh Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Bakara/286, En'âm/152, Yunus/23, 30, 44, 49, 54, Ra'd/11, 42, isrâ/7, Tâhâ/15,
Ankebût/6, Zümer/70,
Mü'min/17, Câsiye/15.
6. insana kötülüğü
emreden kuvvet manasına Ne Demek ,
Anlamı Nedir? : Yusuf/18, 53, Tâhâ/96, Mâide/30.
7. Zât manasına Ne Demek , Anlamı Nedir? : Bakara/48,
Lokman/28, 34, Müddesir/38.
8. Cins
manasına Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Tevbe/128, Rum/28, A'râf/188, Şûra/11. Türkçemizde bu kelime çeşitli şekillerde
kullanılmıştır Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Nefsine hâkim
olmak Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Arzu ve isteklerine veya öfkesine hakim olmak, sabretmek demektir.
Nefisle mücadele,
dünyevî muharebeden güçtür Ne Demek ,
Anlamı Nedir? : Burada, Tebûk seferinden dönen Hz. Peygamber (s)'in
"Küçük
cihaddan, büyük cihada (Ramazan ayındaki oruç) döndük" sözlerine telmih
vardır. İnsanın nefsini
terbiye etmesinin,
kontrol altında tutmasının zor olduğuna, bu söz ile işaret edilir.
Nefsini bilen
Rabbini bilir Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Bu sözün, hadis olması hususu tartışmalıdır. Ancak sûfîler, bu ifadeyi sık sık
kullanırlar.
İnsanın, kendisi üzerinde düşünmesini tavsiye eden çeşitli âyetler vardır. Bu,
âyetler, âfâk denilen
dış dünya hakkında
düşünerek Hakk'a ulaşmanın mümkün olduğunu gösterdiği gibi, enfüs denilen iç
dünya
üzerinde de
düşünerek aynı sonuca varılabileceğini gösterir. Gölpınarlı bu ifâdeyi, şu
şekilde açıklamıştır Ne Demek , Anlamı
Nedir? :
"Nefsini bilen,
yani, kendisini acz ile, noksanlıkla, bilgisizlikle, yoklukla bilen, Rabbisini
bilir, yani Rabbisini
kudretiyle, yüceliği
ve kemâliyle, bilgisiyle, varlığıyla bilir".
Bilmek istersen seni
Can içre ara canı
Geç canından bul ânı
Sen seni bil sen
seni.
Hacı Bayram Velî
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder