İNSAN-I
KAMİL Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Arapça
olgun insan demektir. Gerçek insan-ı kâmil, vücûb ile imkan arasında berzahtır;
hadis sıfatlarla,
kıdem sıfatlarını ve hükümlerin arasını toplayan aynadır. O Hakk ile halk
arasında vasıtadır.
Hakk'ın feyzi,
imdadı onun vasıtasıyla yayılır. Hakk'tan gayri herşey, ulvî veya süflîdir. Her
ikisi arasında,
ikisinden de ayrı
olmayan bir berzahiyyet olmasaydı, irtibatsızlık sebebiyle İlâhî yardım
âleminden hiçbirşey
ulaşmazdı.
Cürcanî'ye göre o; kevnî, küllî, cüz'î, İlâhî âlemlerin tümünü toplar. O,
İlâhî, kevnî kitapların
tümünü toplayan bir
kitaptır. O, ruhu ve aklı bakımından "Ümmü'l-Kitâb" adı verilen aklî
bir kitaptır. O, kalbi
bakımından Levh-i
Mahfuz kitabıdır. Yine o, nefsi açısından mahv (yok olma) ve isbat (var olma)
kitabıdır. O,
temizlerden
başkasınca idrak edilemeyen temiz, yüce, şerefli bir suhuftur. Akl-ı evvel'in
âleme nisbeti, insanî
ruhun bedene nisbeti
gibidir, insan-ı Kâmil, Hakk'm tam olarak zuhur ettiği yerdir. İnsan-ı Kâmil'e
ulaşan
Hakk'a vâsıl
olmuştur, insan-ı Kâmili gören Hakk'ı görmüş gibidir. İnsan-ı Kâmili seven
Hakk'ı sever. "Eğer
Allah'ı
seviyorsanız, Bana uyunuz ki Allah da sizi sevsin" (Ali İmran/31) âyetinin
de gösterdiği gibi, ona itaat,
Hakk'a itaat, ona
isyan Hakk'a isyan gibidir. O'nun makbulü, Hakk'm makbulüdür. İnsan-ı Kâmilden
murad,
Hz. Muhammed Mustafa
(s) ve O'nun manevî mirasına sahip olanlardır. İnsan-ı Kâmil, Allah'a gerçek
manada
halife olmuştur,
insan-ı Kâmil'e güneş, bulut, simurg (otuz kuş), bahr-ı muhit gibi çeşitli
isimler verilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder