HIRKA-İ SUFİYYE Ne Demek , Anlamı Nedir? : Arapça, sûfiyye hırkası demektir. Müridin, iradesine girdiği şeyhin elinden giydiği
şey (şeyler) için kullanılan bir tabirdir. Bu, hırka veya taç gibi bir alâmet olurdu. Hırka giymek, tarikata girişi,
mürşidle irtibatı sağlamayı ifade eder. Sahabe ve tabiin arasında hırka giydirmek (İlbâs-ı hırka) gibi bir durum
yoktur. Yani emirle değil, örf ile, teberrük yolu ile sabittir. Bununla birlikte, Hz. Rasulullâh (s)'ın Ka'b İbn
Züheyr (ra)'e yazdığı kasideden memnun kalarak hırkasını vermesi, Sa'd kabilesi esirleri arasında bulunan süt
kardeşi Şeyma (ra)'ya ikram olmak üzere, hırkasını yere serip, üzerine onu oturtması gibi keyfiyetleri de
nazar-ı dikkatten uzak tutmamak gerek. Sûfiyye arasında tanınmış hırkalar 8 çeşittir. 1. Hırka-i Sıddık, 2.
Hırka-i Ömer, 3. Hırka-i Osman, 4. Hırka-i Ali, 5. Hırka-i Enes, 6. Hırka-i Huzeyfe, 7. Hırka-i Selman, 8. Hırka-i
Ebu Said el-Hudrî. Bu hırkalar da çeşitli yollarla tanınmıştır Ne Demek , Anlamı Nedir? : 1. Hırka-i Sıddık Ne Demek , Anlamı Nedir? : a) Süleymanu'l-Hayr yoluyla, b)
Ebu Bekr el-Ehvazî yoluyla c) Habib-i Kureyşî yoluyla. Ebu Bekr-i Ehvazî'ye olan isnadın rüya yoluyla sabit
(emr-i menâmî) olduğu, isnad-ı hakiki şeklinde ortaya çıkmadığı kaydedilir.Vefaiyye ve Şenekiyye tarikatının
hırkası budur. Habib-i Kureyşî ise, maruf değildir. 2. Hırka-i Faruk Ne Demek , Anlamı Nedir? : a) Üveys el-Karanî yoluyla b) Ebu Müslim
el-Havlanî yoluyla c) Ebu Sa'id el-Hudrî yoluyla. 3. Hırka-i Osman Ne Demek , Anlamı Nedir? : Bu hırkanın kesik (geliş yolunun munkatı)
olduğu kaydedilir. 4. Hırka-i Ali Ne Demek , Anlamı Nedir? : a) Hz. Hasan, b) Hz. Hüseyin c) Kümeyi b. Ziyad, d) Üveys el-Karanî, e)
Hasan-i Basrî, Hasan-i Basrî'nin, Hz. Ali (r)'den rivayetinin, muhtelefün fih olduğu kaydedilir. 5. Hırka-i Enes Ne Demek , Anlamı Nedir? :
a) İbn Şirin b) Hasan-i Basrî 6. Hırka-i Selman-i Farisî Ne Demek , Anlamı Nedir? : Bu, hırka-i Hz. Ebu Bekir (r) içinde sayılır. 7. Hırka-i
Ebu Huzeyfe Ne Demek , Anlamı Nedir? : Hasan-i Basrî yoluyla. 8. Hırka-i Ebu Sâ'id el-Hudrî Ne Demek , Anlamı Nedir? : Bu da, hırka-i Hz. Ömer (r)'e dâhildir.
Rivayete göre, Mevlevî hırkasının önceleri önü kapalı iken, sonradan, bir sûfinin kabz'a girdiğinde ferahlamak
için önünü yırtmasıyla, "ferecî" adı verilen önü açık olan bu hırka yaygınlaşmıştır. Taç ve hırkanın bir takım
adabı vardır. Sırf taç ve hırka giymek, bir şey ifade etmez, onun hakkını vermek gerek... Bunun için Yunus
Emre şöyle der Ne Demek , Anlamı Nedir? : Dervişlik olaydı taç ile hırka Ben dahi alırdım otuza kırka. Ankaravî hırkadan maksadın;
kalpteki İlâhî aşk ateşinin olduğunu kaydeder. Muhyiddin İbn Arabî, seyr ü sülük (manevî olgunlaşma yolu)
da dört soyut ölümden bahseder, bunları kozmik renkleriyle şöyle sıralar. 1. Mevt-i ebyaz (beyaz ölüm) Ne Demek , Anlamı Nedir? : Açlık,
2. Mevt-i esved (siyah ölüm) Ne Demek , Anlamı Nedir? : İnsanların eza ve cefâsına katlanmak, 3. Mevt-i ahmer (kırmızı ölüm) Ne Demek , Anlamı Nedir? : Nefse
karşı koymak, 4. Mevt-i ahdar (yeşil ölüm) Ne Demek , Anlamı Nedir? : Hırka giymek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder