CELÂL Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Arapça.
Ululuk, büyüklük, azamet. Bir şeyin celîl olması, onun büyümesidir.
"Merhamet gözünde
büyüdü",
ifadesi, bu kabildendir. Allah'ın Celâli ise, O'nun ululuğudur. Kuşeyrî'ye
göre, Celîl, yücelik ve
ululukla ilgili
sıfatlara hak kazanan demektir. Celâl, kahr sıfatıdır. Selbî sıfatlara da ıtlak
olunur. Meselâ,
Allah'ın cism,
cismânî, cevher ve araz olmaması gibi. İşte Allah'ın, bunlar ve benzerleri
noksan sıfatlardan
yüce olması,
Celâl'in manaları içinde yer alır. Abdülkerim Cîlî, Allah'ın sıfat ve
isimlerinde ortaya çıkması
suretiyle olan
zâtından ibarettir, der. Bu icmal (özet) olanıdır. Tafsil üzere olan celâl ise,
şeref, azamet, övme
ve kibriya
sıfatından ibarettir. Cenab-ı Allah'ın lütuf ile tecellîsine "Cemal"
dendiği gibi, bunun mukabili olarak
kahr ile tecellîsine
de "Celâl" denir. Celâl kelimesi bir insan için kullanıldığında, bir
tür öfke manası taşır Ne Demek , Anlamı
Nedir? :
"Mehmet celâllî
bir zat idi, Allah ona rahmet etsin!". Bu cümledeki celalli kelimesi gazab
ve öfkeliliği bildirir.
Mutasavvıflara göre,
"mutlak ve vahdet" olmadıkça, celâline nüfuzunun imkanı yoktur.
Vahdet-i Mutlaka'da
bütün esma ve sıfat,
nisbetler ve itibârlar, "tevhîd, izafetlerin düşürülmesidir"
gereğince mahvolacağı cihetle,
"Hakk'ı Hak'tan
başkası göremez" denmiştir. Celâl, Allah'ın mânevi kahrına da denir ki, bu
şekilde "gayriyyet"i
ortadan kaldıracağı
için celâl, cemâlin aynıdır. Mehmed Akif Ersoy bu hususta şunları söyler Ne Demek , Anlamı Nedir? :
Her an ediyorsun
bizi makhûr-i Celâlin
Kurban olayım yok mu
tecellî-i Cemâlin.
Celâlin ortaya
çıkışı, mahv ve gaybeti gerektirir. Cemalin ortaya çıkışı da, sahv ve kurbü
icâbettirir. Şeyh-i
Ekber Muhyiddin Arabî,
Celâl sahibinin ceberut sıfatlarından biriyle muttasıf olduğu ve Allah'ın da bu
sıfat ile
sıfatlandığı
kanaatindedir. Celâl sahibi, yine ona göre, kahr ve galebe sahibidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder