İLK YAY
Bilinen ilk yay sistemi, M.Ö. 1350 yılında, Mısır
Firavunu Tutankamon'un arabasında kullanıldı.
Kalın deriden şeritler halinde kesilen
parçaların üst üste sarılmasıyla oluşan bu sistem,
arabanın altına çakıldı ve sarsıntıyı belirli
bir ölçüye kadar kesti.
Metal yayların atlı arabalarda kullanılmasına
ise 16. yüzyılın sonlarından itibaren başlandı.
Ancak bu yayların geniş çaplı kullanımı
ise 18. yüzyıldan itibaren yaygınlaştı. Bu
yayların yapımında, eşit genişlikte fakat farklı
uzunlukta hafifçe bükülmüş metal tabakaların
kesildikten sonra, en küçük parçaların en
üste konması yönteminden yararlanılıyordu.
En uzun parçaların kıvrık uçları arabanın gövdesine
çakılırken orta kısmı —aynı zamanda
en kalın yeri— de tekerleklerin dingiline iliştiriliyordu.
Böylece oluşturulan yay sistemiyle,
sarsıntı büyük ölçüde azaltılmış oluyordu.
Yay yapımı, kauçuğun ilk kullanıldığı
alanlardan biri oldu. 1826 yılında, İngiltere'-
nin Manchester kentinden H.C.Lacy, arabalardaki
metal yaylan kauçuk tabakalarından
üretmek için ilk patenti aldı. 1845'te demiryollarında
kullanılan arabalarda da kauçuk
yaylar görülmeye başlandı.
Helezon şeklindeki yaylar ise ilk kez 18.
yüzyılın ortalarında ortaya çıktı. Bu tür yaylar
başta yatak yapımcılığı olmak üzere, pek
çok iş kolunda bugün de kullanılmaktadır.
1950'li yıllarda, Fransız otomobilcilik kuruluşu,
Citroen otomobillerde yay sisteminin
yerine sıvı ve nitrojen gazının sarsıntı emici
olarak kullanıldığı hidrolik süspansiyon sistemini
geliştirdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder