LA
İLLÂ Ne Demek , Anlamı Nedir? :
La,
Arapça'da olumsuzluk, illâ da, istisna edatıdır. La, nefy, illâ ise isbât
ifadesidir, ikisi aynı
cümlede bulunursa,
La, vahdet-i vücud açısından Allah'tan başka varlığın bulunmadığını, O'ndan
gayrisinin
yokluğunu ifâde
etmektedir. Varlıklar, kendi başlarına var olamazlar, var olmaları ancak Allah
iledir. Allah'ın
varlığı bu durumda
mutlak iken, kendi dışındaki herşeyin varlığı izafîdir. Diğer varlıkları silmek
(yok etmek,
nefyetmek) ve
Allah'ı var kılmak (isbât), safilerde kelime-i tevhid zikriyle şuur hâline
getirilir. Buna nefy ü
isbât zikri denir.
Nakşî ve Halvetîlerde, La ilahe sözcüğü ile birlikte, kulun kendi vücudu dahil
herşeyi fânî ve
yok ettiğini,
illallah ifadesiyle de o yokluğun yerini Allah'ın aldığını görüyoruz. Bu
şekilde Allah'tan başka varlık
olmadığını tefekkür
etmek ve bunu şuur haline getirerek, dünya hayatını ona göre değerlendirmek;
tasavvufta tevhidin
temel esası hâline gelmiştir. Tevhidin şuur planına indirilmesi, fiilî tevhid,
sıfat tevhidi ve
zatî tevhid gibi
aşamalarla formüle edilmiştir. Mevleviler, La illâ ifadesini şu şekilde
sembolleştirmişlerdir Ne Demek , Anlamı
Nedir? :
Mevleviler semâ edip
dönerken kollarını iki yana açarlar. Dervişin bu durumu, şeklî olarak Arapça'da
Lâ'yı
gösterir. Ayakların
durumu da aynı şekildedir. Bedenin tümü, bu La ile birlikte, aynı illâ'yı
meydana getirir.
Mevlevî hırkasının
kenar şeridi, tennurenin, destegülün yan şeritleri, yakada yine La şeklini
alır, vücutla
birlikte
"İllâ" olur. Melamî-Hamzavî (Bayramî) mezar taşlarının üzerindeki La
(V) ve illâ (V|) remzleri, fena ve
bekayı (varlığı ve
yokluğu) gösterir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder